Ο Erich Fromm ήταν Γερμανός κοινωνικός ψυχολόγος, ψυχαναλυτής και ανθρωπιστής φιλόσοφος, ο οποίος συσχετίστηκε με τη Σχολή Κριτικής Θεωρίας της Φραγκφούρτης.
Ήταν γνωστός για την ανάπτυξη της ιδέας ότι η ελευθερία ήταν ένα θεμελιώδες μέρος της ανθρώπινης φύσης και για την αμφισβήτηση των θεωριών του Sigmund Freud.
Ο Erich Fromm γεννήθηκε από Ορθόδοξους Εβραίους γονείς στη Φρανκφούρτη της Γερμανίας, στις 23 Μαρτίου 1900 και πέθανε το 1980 στο Μουράλτο της Ελβετίας. Ο ίδιος περιέγραψε την παιδική του ηλικία του ως «πολύ νευρωτική» και ήταν φοβικός.
Ο Erich Fromm ως κοινωνικός ψυχολόγος και ψυχαναλυτής συσχετίστηκε με τη Σχολή Κριτικής Θεωρίας της Φραγκφούρτης. Ο Frommυπήρξε επίσης ένας κοινωνικός συμπεριφοριστής, αλλά και άθεος Μαρξιστής.
Ήταν γνωστός για την ανάπτυξη της ιδέας ότι, η ελευθερία ήταν ένα θεμελιώδες μέρος της ανθρώπινης φύσης και για την αμφισβήτηση των θεωριών του Sigmund Freud.
Στην ηλικία των 14 ετών, ο Fromm επηρεάστηκε έντονα από την έναρξη του Α 'Παγκοσμίου Πολέμου και ανέπτυξε έντονο ενδιαφέρον για τη συμπεριφορά των ομάδων.
Προσπάθησε να βρει απαντήσεις στα ερωτήματά του, διαβάζοντας τα έργα διάσημων σήμερα στοχαστών, όπως ο Σίγμουντ Φρόϋντ και ο Κάρολος Μαρξ.
Σπούδασε κοινωνιολογία στο Πανεπιστήμιο της Χαϊδελβέργης, αποκτώντας το διδακτορικό του, το 1922, υπό την εποπτεία του Alfred Weber.
Το 1924 άρχισε να μελετάει την ψυχανάλυση στο Πανεπιστήμιο της Φρανκφούρτης, προτού μετακομίσει στο Ινστιτούτο Ψυχανάλυσης του Βερολίνου. Το 1926, παντρεύτηκε τη Φρέιντα Ράιχμαν, μια γυναίκα κατά δέκα έτη μεγαλύτερή του, η οποία είχε σε κάποια φάση του βίου της τον Φρομ, ως ψυχολόγο. Ο γάμος του αυτός διαλύθηκε μετά από τέσσερα χρόνια.
Η σταδιοδρομία του Fromm
Κατά τη διάρκεια της ζωής του, ο Fromm δημιούργησε μια πολυσχιδή δραστηριότητα, κατακτώντας πολυάριθμες θέσεις διδασκαλίας σε διάφορα πανεπιστήμια της Γερμανίας. Συνέγραψε και εξέδωσε βιβλία, στα οποία ανέπτυσσε τις θεωρίες του ή τις θεραπευτικές τεχνικές που επινόησε, όσο εργαζόταν και ως ψυχολόγος, ταυτόχρονα.
Ο Φρομ συμμετείχε στην ίδρυση του Ψυχαναλυτικού Ινστιτούτου της Φρανκφούρτης, όπου δίδαξε από το 1929 έως το 1932. Μετά την άνοδο στην εξουσία των ναζιστών στη Γερμανία, το Ψυχαναλυτικό Ινστιτούτο μεταφέρθηκε στη Γενεύη της Ελβετίας και αργότερα στο Πανεπιστήμιο της Κολούμπια στη Νέα Υόρκη.
Ο Φρομ μετανάστευσε στις Ηνωμένες Πολιτείες, και εκεί δίδαξε σε πολλές Πανεπιστημιακές σχολές, όπως της Νέας Σχολής Κοινωνικών Ερευνών, το Columbia και το Yale.
Εξ αιτίας των επικρίσεων, που έκανε στις θεωρίες του Σίγκμουντ Φρόϋντ ήλθε σε αντίθεση άλλους ψυχαναλυτές και το 1944 το Ψυχαναλυτικό Ινστιτούτο της Νέας Υόρκης του διέκοψε τη δυνατότητα να διδάσκει φοιτητές.
Ο Φρομ ξαναπαντρεύτηκε το 1944, έγινε αμερικανός πολίτης και μετακόμισε στο Μεξικό με την ελπίδα να ανακουφίσει την ασθένεια της δεύτερης συζύγου του. Εκεί, άρχισε να διδάσκει στο Εθνικό Αυτόνομο Πανεπιστήμιο του Μεξικού το 1949 και συνέχισε να εργάζεται εκεί μέχρι να συνταξιοδοτηθεί το 1965.
Μετά το θάνατο της συζύγου του το 1952, ο Φρομ ίδρυσε το Μεξικανικό Ινστιτούτο Ψυχανάλυσης και συνέχισε να υπηρετεί ως διευθυντής του μέχρι το 1976. Το 1953 ξαναπαντρεύτηκε και συνέχισε να διδάσκει στο Μεξικό. Δίδαξε επίσης και σε άλλα Πανεπιστήμια, όπως το State University του Μίσιγκαν και του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης.
Ο Φρομ μετακόμισε από το Μεξικό στο Muralto της Ελβετίας το 1974, όπου έζησε μέχρι το θάνατό του το 1980.
Συνεισφορές στην Ψυχολογία
Σήμερα, ο Erich Fromm θεωρείται ευρέως ως ένας από τους σημαντικότερους ψυχαναλυτές του 20ού αιώνα. Ενώ ο Freud είχε μια πρώιμη επιρροή σε αυτόν, ο Fromm αργότερα έγινε μέρος μιας ομάδας που είναι γνωστή ως ομάδα των Νέο-Φροϋδιστών, στην οποία συμμετείχαν η Κάρεν Χόρνεϊ και ο Καρλ Γιούνγκ.
Ο Fromm επέκρινε πολλές από τις ιδέες του Freud, όπως το σύμπλεγμα του Οιδίποδα, τα ένστικτα της ζωής και του θανάτου και η θεωρία της λίμπιντο.
Ο Fromm πίστευε ότι η κοινωνία και ο πολιτισμός διαδραμάτισαν επίσης σημαντικό ρόλο στην ατομική ανθρώπινη ανάπτυξη.
«Το κύριο καθήκον του ανθρώπου στη ζωή είναι να γεννήσει τον εαυτό του, να γίνει αυτό που είναι ενδεχομένως. Το πιο σημαντικό προϊόν της προσπάθειάς του είναι η δική του προσωπικότητα». (Ο Άνθρωπος για τον εαυτό του , 1947).
Ο Fromm είχε επίσης σημαντική επίδραση στην ανθρωπιστική ψυχολογία.. Πίστευε ότι η ζωή ήταν μια αντίφαση, αφού οι άνθρωποι είναι ταυτόχρονα μέρος της φύσης και ξεχωριστοί από αυτήν. Από τη σύγκρουση αυτή προκύπτουν οι βασικές υπαρξιακές ανάγκες, όπως η συγγένεια, η δημιουργικότητα, η ρίζα, η ταυτότητα και το πλαίσιο προσανατολισμού, σύμφωνα με το Fromm.
Από τη δουλειά του, ο Fromm αργότερα εξήγησε: «Ήθελα να καταλάβω τους νόμους που διέπουν τη ζωή του ατόμου και τους νόμους της κοινωνίας - δηλαδή των ανδρών στην κοινωνική ύπαρξή τους. Προσπάθησα να δω τη διαρκή αλήθεια, τις αντιλήψεις του Φρόιντ σε σχέση με τις υποθέσεις που χρειάζονταν αναθεώρηση, προσπάθησα να κάνω το ίδιο με τη θεωρία του Μαρξ και τελικά προσπάθησα να φτάσω σε μια σύνθεση που προέκυψε από την κατανόηση και την κριτική των δύο σκέψεων ».
Η τέχνη του να ακούς τους άλλους κατά τον Fromm
Toνα ακούς τον άλλο υποστήριξε ο Fromm, είναι "είναι μια τέχνη όπως η κατανόηση της ποίησης" και, όπως κάθε τέχνη, το να αναπτύξεις την ικανότητα της ακρόασης έχει τους δικούς της νόμους και κανόνες. Ο Fromm με εμπειρία μισού αιώνα, ως ψυχοθεραπευτής έδωσε έξι κατευθυντήριες οδηγίες απόκτησης της μη εγωιστικής κατανόησης του άλλου:
1.Ο βασικός κανόνας για την άσκηση αυτής της τέχνης του αποτελεσματικού ακροατή είναι η πλήρης συγκέντρωση του, σ΄αυτά που λέει ο άλλος.
2.Τίποτα το σημαντικό δεν πρέπει να υπάρχει στο νου του ακροατή, όταν ακούει κάποιον και να μη διακατέχεται από οποιασδήποτε μορφής άγχος, αλλά και από απληστία.
3.Πρέπει να διαθέτει μια φαντασία που δουλεύει ελεύθερα και η οποία είναι επαρκώς συμπαγής, ώστε να εκφράζεται με λόγια.
4.Πρέπει να είναι προικισμένος με την ικανότητα να συμπονάει μεν τον άλλο, αλλά και τόσο δυνατός, ώστε να νοιώθει την εμπειρία του άλλου, σαν δικιά του.
5.Η προϋπόθεση για μια τέτοια ικανότητα ενσυναίσθησης είναι μια κρίσιμη πτυχή της ικανότητας για αγάπη. Για να καταλάβει κανείς τον άλλο πρέπει να τον αγαπάει, όχι με την ερωτική έννοια, αλλά με την έννοια της προσέγγισης του άλλου και του ξεπεράσματος του φόβου της απώλειας του εαυτού του.
6.Η κατανόηση και η αγάπη είναι αδιαχώριστες. Αν είναι διαχωρισμένες , αυτό είναι μια εγκεφαλική διεργασία που κρατάει την πόρτα για ουσιαστική κατανόηση, κλειστή.
Μερικά από τα επιστημονικά βιβλία και εκδόσεις του Erich Fromm:
Ο άνθρωπος για τον εαυτό του, το 1947
Ψυχανάλυση και Θρησκεία, 1950
Η κοινωνία Sane, 1955
Η Τέχνη της Αγάπης, 1956
Η καρδιά του ανθρώπου, 1964
Η φύση του ανθρώπου, 1968
Η Ανατομία της Καταστροφής του Ανθρώπου, 1979
Η Τέχνη του Όντος, 1993
Από το να είσαι άνθρωπος, το 1997
Το Osmoclean Hypertonic nasal spray σας αποστέλλεται ταχυδρομικά, τηλεφωνώντας στο 6944280764, στην τιμή των 9.68 Eυρώ περιλαμβανομένου του ΦΠΑ (+ 3.72 Ευρώ η αντικαταβολή και τα μεταφορικά). Μπορείτε επίσης να το παραγείλετε στέλνοντας mail στη διεύθυνση pharmage@otenet.gr ή μέσω του e-shop της www.pharmagel.gr